Najlepsze tofu na świecie – Kyoto

Od wielu lat jestem na diecie wegetariańskiej, dlatego tofu jest mi dobrze znane: w każdej postaci, odsłonie i kombinacji smakowej. Tofu ma jedną wadę, która jednocześnie jest jego zaletą – jest całkowicie pozbawione smaku. Przy odrobinie kreatywności można jednak wyczarować z niego kulinarne cuda, dlatego często gości na moim stole. A jak ser z soi smakuje w Japonii?

tofu w japoni

Dania z tofu w restauracji Yudofu Sagano w Kyoto

Stolicą tofu jest Kyoto, miasto, w którym zakochałam się po uszy, także ze względu na tofu. Jadąc do Japonii nie mogłam ominąć kolacji bazującej na tofu, byłam jej bardzo ciekawa. Japońska kuchnia mnie nie zawiodła, a potrawy z soi przeszły moje najśmielsze oczekiwania, głównie dlatego, ze jest to całkowicie inny smak niż ten, który znamy w Europie. Tofu japońskie jest przede wszystkim świeże, często produkowane w restauracji, w której jest podawane, leżakując uprzednio w czystej wodzie źródlanej.

(O TOFU I INNYCH SPECJAŁACH JAPOŃSKIEJ KUCHNI PISAŁAM TEŻ TUTAJ).

Na pierwszą ucztę wybraliśmy się w części miasta zwanej Arashiyama (mojej ulubionej, głównie ze względu na bogaty wybór jedzenia). Jest to bardzo turystyczny obszar, ale niesamowicie ciekawy, piękny i bogaty w atrakcje: od świątyń po las bambusowy przez parki i ogrody. Do restauracji nazwanej Yudofu Sagano weszliśmy niemal przypadkowo, a okazała się to jedna z lepszych przygód kulinarnych w naszym życiu. Stolik dostaliśmy tyko dzięki temu, że weszliśmy tu kilka minut po otwarciu.

tofu w kyoto

Pokój restauracyjny z widokiem na ogród w restauracji Yudofu Sagano

Po zdjęciu butów zaprowadzono nas do pokoju, w którym znajdowały się cztery niskie stoliki. Usiedliśmy na tatami i poczekaliśmy, aż cały pokój zapełni się gośćmi (na nasze szczęście byli to sami Japończycy, więc czasami podglądaliśmy jakie smaki łączą z jakimi). Wybór dania był bardzo prosty, bo serwowano tu jeden zestaw różnorodnych dań i przystawek (Kaiseki) na bazie tofu lub z jego dodatkiem. Wszystkie części tej uczty podawane były jednocześnie na każdy z czterech stolików znajdujących się w pokoju, dzięki czemu obrządek wydawał się jeszcze bardziej wyjątkowy.

tofu kyoto

Uczta pełna tofu w Kyoto

Każde pojedyncze danie było niesamowite, każde ukazywało nowe oblicze tofu – inną konsystencję, smak, teksturę… Każda miseczka była czymś nowym i sprawiała podniebieniu przyjemność. Tofu na ciepło gotowało się na palniku wmontowanym w stół, reszta dań podana została na ciepło. Uroku daniom dodawały małe, kolorowe naczynia, ale także niesamowity widok za oknem. Dania podawały nam kobiety ubrane w tradycyjne japońskie stroje. Uczta trwała niemal dwie godziny, była pełna celebracji i odkrywania. W skład tego Kaiseki wchodziły między innymi dania:

-Yu-dofu

tofu w japonii

Yu-dofu czyli gotowane kawałki tofu w Yudofu Sagano

Nasze danie główne. Są to duże kawałki tofu, które gotują się w wodzie z odrobiną dashi i kombu. Kombu to kawałek mieszanki wodorostów, który nadaje gotującej się wodzie delikatny, rybny posmak. Tak ugotowane tofu najlepiej smakuje z drobno pokrojoną cebulką i delikatnym sosem sojowym. Warto tu zaznaczyć, że takiego tofu ani takiego sosu sojowego nigdy wcześniej nie jadłam – były znakomite!

- Onsen Tamago

Tradycyjnie gotowane w niskiej temperaturze jajo w wodzie z gorącego źródła (onsenu), podane z sosem sojowym. Jajo było niezwykle delikatne, a płynne żółtko stanowiło idealny początek posiłku.

- Goma Tofu

najlepsze tofu w kyoto

Sezamowe tofu – „kostka” na pierwszym planie, na piaskowym talerzyku.

Sezamowe tofu to coś pomiędzy przystawką a deserem. Lekkie, delikatnie słodkie i niestety małe!

- Raw Wheat Gluten

raw gluten w japoni

Gluten pszeniczny, który smakował jak mięso.

Niestety, mój zmysł smaku mnie oszukał i po spróbowaniu, oddałam cały talerzyk Programiście. Małe, brązowe kuleczki do złudzenia przypominały mięso – w smaku, kolorze i teksturze. Bynajmniej, nie nie było to żadne mięso, a specyficznie przygotowany gluten. Do tej pory nie wiedziałam, że coś takiego przyjdzie mi spróbować. Następnym razem nie oddam swojej porcji.
-Konnyaku sashimi

jedzenie w japoni

Konnyaku sashimi z lekko słodkim sosem w Yudofu Sagano

To lekkie danie o postaci żelowej, robione z części kolokazji jadalnej zwanej także taro (nigdy się z tym wcześniej nie spotkałam, podobno ze względu na niską kaloryczność jest to danie popularne w czasie diety odchudzającej. Miałoby to sens, bo danie było smaczne, a przecież Japończycy są zazwyczaj szczupli ;) Początkowo myślałam, że jest to alga morska.
- Warzywa w tempurze

tempura w japoni

Warzywa w lekkiej tempurze

Delikatną tempurą były otoczone słodkie ziemniaki, papryka, cebula i groszek. Wszystko lekkie, chrupiące i smaczne. To zdecydowanie najlepsza tempura jaką próbowaliśmy podczas 2 tygodni w Japonii.

-Tofu smażone z warzywami w przyprawach

jedzenie w japonii

Smażone tofu z warzywami w przyprawach

To chyba najmniej zaskakujący smak, ale danie było bardzo przyjemne i pięknie wyglądało w miseczce, miało to formę falafela.

- Gori gotowane w sosie sojowym

Gotowane, małe rybki jako dodatek do tofu

Niewielkie rybki, idealnie łączące się z kawałkami gotowanego tofu. Mnie nie zachwyciło to tak jak Programistę, który podbierał także z mojego talerzyka.

- Deser z tofu

Pudding z kremowego tofu z delikatnym sosem. Tofu na słodko było równie wyśmienite jak poprzednie dania.

- Posiłkom towarzyszyła zielona herbata.

Yudofu Sagano Kyoto

Japońska para przed restauracją Yudofu Sagano w Kyoto.

Adres (restauracja jest ukryta w wąskiej uliczce):

Yudofu Sagano
45 Sagatenryuji Susukinobabacho, Ukyo-kuKyoto,
 Kyoto Prefecture 616-8385Japan
Opening Hours: 1100 – 1900

Cena za zestaw: 3,700

2 spotkanie z tofu

Uczta z tofu tak nas zachwyciła, że nie mogliśmy poprzestać na jednej! Korzystając z tego, ze jesteśmy w Kyoto, postanowiliśmy spróbować zestawu w restauracji Arashiyama Yoshimura znajdującej się nieopodal rzeki i mostu Togetsu-kyo, ok. 400 metrów od tej poprzedniej (oczywiście kolejnego dnia, mimo małych porcji – nie jest się po tym głodnym przez wiele godzin). By nieco urozmaicić smak tofu, poszliśmy do miejsca słynącego także z gryki i zielonej herbaty (są to dwa połączone lokale, pierwszy specjalizuje się w daniach z makaronu gryczanego).

tofu w japonii

Kolacja pełna tofu, gryki i zielonej herbaty w restauracji Arashiyama Yoshimura

Tutaj przyszliśmy chwilę przed zamknięciem, więc też nie mieliśmy problemu z dostaniem stolika. Co więcej- mogliśmy usiąść przy samym oknie, z widokiem na magiczny wręcz ogród, od którego nie mogliśmy oderwać wzroku. Miejsce było zdecydowanie nowocześniejsze od poprzedniego – siedzieliśmy na krzesłach (choć oczywiście bez butów), kelnerki nie były ubrane w kimono, a wybrać mogliśmy z bogatego menu, w którym znajdowały się też trzy zestawy. Wybraliśmy dwa różne i czekaliśmy na furię smaków.

jedzenie w kyoto

Sos sojowy i zupa gryczana w restauracji Arashiyama Yoshimura

Posiłek rozpoczęliśmy od zupy gryczanej (która smakowała trochę jak woda, w której gotowała się kasza gryczana:) i zielonej herbaty. Następnie podano danie główne – oczywiście tofu. Tutaj spróbowaliśmy także tofu na zimno (podanego na lodzie) i to był jeszcze lepszy wybór! W tym miejscu tofu wzbogacone było o smak (i kolor) zielonej herbaty  i gryki, tworząc kolorową szachownicę wizualną i smakową.

I tofu i ogród były idealne!

tofu Arashiyama Yoshimura

Tofu na ciepło w Arashiyama Yoshimura

Największą niespodzianką były przekąski w formie lizaków – masa tofu na patyku była doskonała w smaku!

kyoto tofu

Wyjątkowe smaki tofu i gryki w Tokyo

Tempura była zdecydowanie gorsza niż w poprzednim miejscu, ale nadal dobra. Choć jedzenie w tym miejscu nie było tak pyszne jak w poprzednim, do tego miejsca warto wybrać się dla wyjątkowego widoku. Cena dania była też niższa.

tempura kyoto

Tofu i tempura w Arashiyama Yoshimura w Kyoto

Warzywną przystawkę stanowiła rzodkiew w kilku odsłonach, bardzo orzeźwiające i lekko ostre.

Przekąski z rzodkiewki w Kyoto

Arashiyama Yoshimura Kyoto Japan

Restauracja Arashiyama Yoshimura w Kyoto

Wnętrze restauracji Arashiyama Yoshimura

Czy zestaw składających się z wielu dań na bazie tofu posmakuje wszystkim? Zakładam, że nie. Mi smakował bardzo, szczególnie, że na co dzień jadam dania bardzo mocno przyprawione, te zachwyciły mnie delikatnością, którą niektórzy mogą odebrać jako mdłą. Niemniej jednak, warto potraktować to jako doświadczenie smakowe i oddać się błogim rozkoszom tofu – w innym miejscu możecie takiego nie znaleźć. Jeśli Waszym zdaniem tofu jest niejadalne, dajcie mu jedną, jedyną szansę w Kyoto – nie pożałujecie.

Ogród restauracji

Ogród restauracji Yudofu Sagano

Smacznego!

Powiązane artykuły

Ile kosztuje wyjazd do Japonii i jak sprawić, by był on tani? Powszechnie uważa się, że wyjazd do Japonii jest bardzo drogi. Czy do końca jest to prawda? Co tak naprawdę jest drogie w Japonii? Jakie są ceny biletów? Ile kosztuje nocleg w Japonii czy ile trzeba z...
Jak się przygotować na wyjazd do Japonii? Podróż do Japonii była zawsze moim marzeniem. W końcu udało się i w październiku 2015 roku spędziłam intensywne 2 tygodnie w tym kraju. Sporo widziałam i wiele się nauczyłam, dlatego postaram się tera...
9000 kilometrów od domu to nie zdrada! Gorzkie wyznanie z podróży Nie, nie bójcie się. To będzie krótki artykuł. Muszę się w końcu przyznać! Co stało się w Japonii, zostaje w Japonii. Na diecie wegetariańskiej lub jarskiej jestem od 15 lat. Naprzemiennie, c...
Najlepsze vlogi na YouTube o Japonii Przed wyjazdem do Japonii chcę zgromadzić tak dużo informacji, jak to tylko możliwe. Powody są trzy: - nie znamy języka japońskiego, więc trudno będzie się komunikować z lokalnymi; - Japonia jest re...

One Comment

1. Strasznie zazdroszczę. Ja dzisiaj z tofu wędzonego robię pastę bezrybną :)